Street food weekend in London / Utcai kaják hétvégéje Londonban

It all started with my fiancée watching recipes on Youtube and coming across a video showing all kinds of street food at a London market. As soon as we watched it, we knew where our first trip in 2017 would take us.
Our idea was quite simple: hitting as many markets and trying as many types of street food as we feel like in two days, with a little sightseeing between meals.
Az egész úgy kezdődött, hogy a párom recepteket keresgélt a Youtube-on és rátalált egy videóra, amin mindenféle utcai kajákat mutattak be az egyik londoni piacon. Megnéztük együtt és már tudtuk is, hova fog vezetni az első utunk 2017-ben.
Az ötletünk meglehetősen egyszerű volt: két nap alatt annyi piacra elmenni és annyiféle utcai kaját kipróbálni, amennyihez kedvünk van, némi városnézéssel az étkezések között.
After getting up at 4AM, driving to the airport, flying to Luton and riding the train to London, this is the view we were greeted with as we got off at Blackfriars. Not a bad way to arrive in a city: right above the Thames, with the skyscrapers of the City to the left, Tower Bridge in the background and the Shard and Tate Gallery to the right.
Miután felkeltünk hajnali 4-kor, kiautóztunk a reptérre, elrepültünk Lutonra és bevonatoztunk Londonba, ez a kilátás fogadott, ahogy leszálltunk a Blackfriars állomáson. Elég jó kezdés volt: a vonat pont a Temze felett állt meg, balra a City toronyházai látszottak, háttérben a Tower Bridge, jobbra pedig a Shard és a Tate Gallery.
After a cup of coffee and a walk along the Thames, our first stop was Borough Market. A colleague joked with me before our trip that I might just be the first person ever to travel to England for the food, but when we tasted our first meal of the day, we thought the whole trip was already worth it: Dorset scallops with stir-fry vegetables and crispy bacon at Shellseekers. Not something we typically have for breakfast. :)
Egy kávé és egy rövid Temze-parti séta után meg is érkeztünk az első állomásunkra, a Borough Market-ra. Az egyik kollégám viccelődött az utunk előtt, hogy valószínűleg én vagyok az első ember a világon, aki az ennivaló miatt megy Angliába, de amikor az első  kaját megpróbáltuk, rögtön azt gondoltuk, hogy az egész út már megérte: dorseti Szent Jakab-kagyló wokban pirított zöldségekkel és ropogós bacon-kockákkal a Shellseekers standjánál. Nem egy tipikus reggeli. :)

The scallops were hard to beat but we also stopped at Kappacasein to try their super-delicious raclette, tasted olive oil with white truffles and then just walked around enjoying the smells, colors and the vibe. Borough Market might be very famous and maybe even a bit touristy, but it is one of the largest and oldest markets in London with an incredible selection of food. The beautiful Gothic edifice of Southwark Cathedral rising right behind it is an added bonus.
A Szent-Jakab kagylókat elég nehéz volt felülmúlni, de azért megpróbáltuk még a Kappacasein brutálisan finom raclette-jét, kóstoltunk fehér szarvasgombás olívaolajat, aztán meg csak sétálgattunk, mert nagyon tetszettek az illatok, a színek és a hangulat. A Borough Market nagyon híres és talán kicsit turistás, de ez London egyik legnagyobb és legrégibb piaca, egészen hihetetlen választékkal. Bónuszként pedig pont a piac mögött áll a Southwark-katedrális gyönyörű, gótikus épülete.
On our stroll to the next market, about 1.3 miles away, we stopped at City Hall to look at Tower Bridge.
Nagyjából 2 km-t sétáltunk a következő piacig. Útközben megálltunk a városháza mellett és kinéztünk a Tower-hídra.
Maltby Street Market: located next to massive railway arches, this is a less well-known place open on weekends only. In addition to all kinds of food stalls, there's even a bar run by Little Bird, a local South London gin brewery.  We're not the kind of people to drink in the middle of the day, but we're glad we didn't miss out on their G&T.
Maltby Street Market: egy vasúti híd hatalmas boltívei mentén húzódik ez a kevéssé ismert és csak hétvégén kinyitó piac. Persze itt is van mindenféle konyha, plusz egy kis bár, amit a Little Bird, egy dél-londoni helyi ginfőzde üzemeltet. Bár nem szokásunk a nap közepén inni, kár lett volna a gin-tonicot kihagyni náluk.
Juicy and tender pulled pork sandwich with hot Mozambican peri-peri sauce at African Volcano
Puha, omlós pulled pork (tépett disznóhúsos) szendvics csípős mozambiki peri-peri szósszal az African Volcano-tól

A squirrel in Hyde Park: him we didn't eat. :)
Mókus a Hyde Parkban: őt nem ettük meg. :)

National Rail runs a great 2FOR1 promotion: just take the train to London and two people can enter with one ticket to many famous places. Having arrived by train from Luton Airport, we were eligible too and as the cloudy morning gave way to an afternoon of splendid sunshine, we were particularly happy we chose to visit St Paul's Cathedral. We only paid £18 as opposed to £36 and were treated to this view from the dome.
   Van egy nagyon jó National Rail akció, a 2FOR1: akik vonattal utaznak Londonba, egy belépőjegy áráért ketten mehetnek be egy csomó híres helyre. Mivel mi is vonatoztunk a lutoni reptérről, válogathattunk a féláras ajánlatok közt. Különösen jó döntésnek bizonyult a Szent Pál-székesegyház: 36 helyett csak 18 fontot fizettünk és mivel a borult reggel után egész délután ragyogóan sütött a nap, ilyen kilátás várt minket a kupolából.
Wide as the choice may be during the day, finding a street food market open both in the evening and in winter is a bit more challenging. It's not impossible, though: off the beaten track in eastern Southwark, Street Feast Hawker House turned out to be a great choice. It's a former industrial warehouse that now houses close to 20 food stalls and a number of bars. Go before 7PM to be spared the crowds, waiting in line at any stall and the £3 entry fee.
Bármilyen nagy is a választék napközben, egy téli estén is nyitva lévő street food piacot már nagyobb kihívás találni. Persze nem lehetetlen: a Street Feast Hawker House Southwark keleti végében, messze minden turistalátványosságtól nagyon jó választás volt. Az egykori raktárépületben most majdnem 20 különböző stand található, plusz néhány bár is. Este 7 előtt még nyugis a hely, egyik standnál sincs sorban állás és a 3 fontos beugrót sem kell kifizetni.
Three types of dosas at Rola Wala: mango chicken, Nagaland lamb and chana dal.
Háromféle dosa (indiai palacsinta) a Rola Wala standjánál: mangós-csirkés, bárányos és lencsés.
We started Sunday off with a stroll near our hotel. We put Holland Park Mews on our itinerary because earlier I had read a blog that listed it as one of the prettiest streets in London. We fully agreed.
Vasárnap reggel sétáltunk egyet a szállásunk közelében. A Holland Park Mews úgy került fel az útvonalunkra, hogy korábban egy blogon azt olvastam róla, hogy ez az egyik leghelyesebb utca Londonban. És tényleg.
Kyoto Garden in Holland Park. Beautiful and serene.
A Kiotó-kert a Holland Parkban. Gyönyörű és nyugalmas.
We were once again ready for street food, so we headed to KERB Camden Market. With 34 stalls, we were really spoiled for choice. We tried to avoid anything that's easy to find in Budapest too (e.g. Chinese, Greek or Italian). This spicy Indonesian vegan rendang we opted for at Makatcha didn't disappoint.
Ismét készen álltunk az evésre, úgyhogy elmetróztunk a KERB Camden Market piacra. Itt 34 stand várt minket, úgyhogy választék ismét volt bőven. Próbáltunk kerülni minden olyat, ami Budapesten is könnyen elérhető (pl. görög, kínai vagy olasz) és végül a Makatcha csípős indonéz csicseriborsós curry-jét választottuk. Nem okozott csalódást.
Camden Market is actually a huge complex of several markets and the street food area, located right next to the water and shaded by willow trees, is definitely the nicest part.
A Camden Market tulajdonképpen egy több piacból álló komplexum, amelynek egyértelműen a vízparti, fűzfákkal árnyalt street food piac a legszebb része.

Bangladeshi Lamb Jalfrezi Burger with mint-cumin riatha at Baba G's stall
Bangladesi bárányos hamburger mentás-köményes szósszal a Baba G standjánál
We had time for one more market and chose to go to Greenwich. Taking the Docklands Light Railway is fast, easy and - being a driverless train - quite spectacular too if you can get a front-row seat. We're just approaching Canary Wharf on the photo above.
Még egy piac fért bele az időnkbe, mi Greenwich mellett döntöttünk. A Docklands Light Railway vasútvonalon a leggyorsabb és legegyszerűbb eljutni ide, ha pedig sikerül az első sorban helyet találni, még a kilátás is nagyon jó, mivel a vonatok vezető nélküliek. A képen épp a Canary Wharf negyedbe érkezünk.
Greenwich Market: we had amazing Ethiopian lentil soup with sambosas here.
Greenwich Market: nagyon finom etióp lencselevest és sambosát (töltött, sült táskák) ettünk itt.
We decided to take a river cruise before heading to the airport and arrived at Westminster just in time to see these colors.
Még hajóztunk egyet a Temzén, mielőtt visszaindultunk volna a reptérre. Pont ilyen színekre sikerült beérni a Westminsterhez.
A quick summary and some suggestions:
- Two days is not much, especially if you need to fly to London and back. Yet it still allows you to do a great deal: in addition to visiting 5 markets all over London, we strolled along the Thames several times, walked in Hyde Park, visited St Paul's and its dome, went on a night photography walk, rode a double-decker, took a relaxed walk in Kensigton and Holland Park and cruised along the Thames.
- To do all this, we walked a lot: close to 12 miles the first day, 7 miles on the second day. Of course we still needed public transport and the Oyster Card turned out to be really great value, much better than getting travelcards.
- If there's a train link to/from the airport, take it. It might cost more than the bus, but it won't get stuck in traffic. Add to this the 2FOR1 promotion I mentioned earlier and it's already a better deal.
- All markets we visited, except Maltby Street Market, have a great website with up-to-date info. Check opening hours as they are subject to change. At the time of our visit in February 2017, Borough Market was closed on Sundays, Maltby Street was open on weekends only, while Hawker House was open on Friday and Saturday. Greenwich Market and KERB Camden Market were the only ones open every day. Note that in Camden the entire area is full of markets and the nearest subway station (Camden Town) is exit-only at peak times on Sunday, which means you can get off there but you need to take the tube back to central London from another station.
- The cheapest meal we had was the Ethiopian lentil soup with 3 sambosas for £3. Otherwise, our meals cost between £5 and £10.
-  The total cost of the trip for two people was around 390 EUR / 330 GPB / 120000 HUF (air tickets from Budapest, parking at Budapest Airport for two days, train to/from Luton, Oyster Card, a double room near Hyde Park, Thames cruise, all food and beverages plus entry fees). It was truly a great weekend worth every penny.

Rövid összefoglalás és néhány tipp:
- Két nap nem sok, főleg repüléssel együtt, de még így is rengeteg dolog belefér: azon túl, hogy végigjártunk 5 különböző piacot szerte a városban, sétáltunk többször a Temze partján, mókusokat nézegettünk a Hyde Parkban, ellátogattunk a Szent Pál-székesegyházba és fellépcsőztünk a kupolába, éjszakai fotózásra mentünk, utaztunk emeletes buszon, sétálgattunk Kensingtonban és a Holland Parkban és még a Temzén is hajóztunk.
- Ahhoz, hogy mindezt teljesítsük, jó sokat gyalogoltunk: első nap majdnem 19 km-t, második nap kb 11 km-t. Emellett persze tömegközlekedni is muszáj volt, amihez az Oyster Card tényleg nagyon megéri, sokkal jobban, mint ha napijegyet (travelcard) vettünk volna.
- Ha a reptér és a város közt van vasút, azt érdemes használni. Lehet, hogy drágább a busznál, de nem kerül dugóba. Ha pedig hozzátesszük a 2FOR1 akciót, amiről már korábban írtam, akkor már mindenképpen jobb megoldás.
- A Maltby Street Market kivételével minden piacnak jó és naprakész honlapja van. Érdemes a nyitvatartási időket ellenőrizni, mert változhatnak. 2017 februárjában a Borough Market zárva volt vasárnaponként, a Maltby Street csak hétvégén nyitott ki, a Hawker House pedig pénteken és szombaton volt nyitva. A Greenwich Market és a KERB Camden Market mindennap nyitva vannak, utóbbi környéke viszont nagyon zsúfolt és vasárnaponként csúcsidőben a legközelebbi metróállomáson (Camden Town) csak leszállni lehet, a városközpont felé máshol kell felszállni a metróra.
- A két nap alatt a legolcsóbb kaja az etióp lencseleves volt 3 sambosával 3 fontért. Egyébként minden ételért 5 és 10 font közötti összeget fizettünk.
-  Az egész hétvége teljes költsége két főre kb. 120000 HUF / 330 GBP / 390 EUR volt. Ebben tehát benne van két repülőjegy Budapest-London Luton útvonalon, kétnapi parkolás a budapesti reptéren, vonat Luton és London között, tömegközlekedés Oyster Carddal, kétágyas szoba a Hyde Park közelében, hajózás a Temzén, valamint az összes étel, ital és belépőjegy. Nagyon szuper hétvége volt, tényleg megérte az utolsó fillérig.